ضرورت رسانه های مدرسه محور منطقه ای در جهاد تبیین برای مناطق محروم
کد مقاله : 1010-MJT2 (R1)
نویسندگان
شعبان پورخالد باوان *1، افشین اسلامی حلج2، مصطفی سلیمانی اصل3
1آموزش وپرورش
2آموزش و پرورش
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ارومیه
چکیده مقاله
مقاله حاضر یک پیشنهاد برای ایجاد جریان رسانه ای مدرسه محور، با اولویت رسانه های کاغذی، در مناطق محروم هست. محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی ، گوگل اسکولار و موتور جستجوی گوگل به دست آمده است. اهمیت رسانه در روزگار حاضر بر کسی پوشیده نیست، رسانه می تواند سیاه را سفید و سفید را سیاه جلوه کند و این استراتژی رسانه های نوشتاری و مجازی جهان سلطه گر پیرامون ما هست که همه چیزرا فقط برای خود می خواهند. متاسفانه بیشتر دانش آموزان در این بازار مکاره تنها و غریب رها شده اند. می توان بر پایه اعتمادی که بین معلم و دانش آموز هست، رسانه های نوشتاری و دیداری مدرسه محور را با کمک خود دانش آموزان ایجاد کرد و با آموزش مقدماتی اصول نوشتاری هم دانش آموزان مستعد را شناسایی کرد و هم دانش آموزان را از اوضاع مدرسه و منطقه محلی خود آگاه کرد. در این الگو با انتخاب موضوعات مختلف‌ هفتگی یا ماهانه اعتمادسازی ایجاد شده و چون دانش آموزان نویسنده مطلب را به خوبی می شناسند تاثیرگزاری افزایش پیدا می کند‌. دانش آموزان در تاثیرپذیرترین سال های زندگی شان مهمان مدرسه هستند و تجربه نشان داده است که وقتی مخاطب نویسنده مطلب را بشناسد و به وی اعتماد داشته باشد، تاثیرپذیری بیشترین مقدار خواهد بود. وقتی ما بتوانیم شالوده افکار دانش آموزان را در این مقطع بنا کنیم، دیگر در مقابل طوفان های سهمگین فضای استکباری حاکم بر رسانه های دنیا استوار خواهند ماند.
کلیدواژه ها
رسانه مدرسه محور، دانش‌آموزان، مناطق محروم، فضای مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده