جهاد تبیین و آموزش روش های تحول در علوم انسانی از منظر امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای |
کد مقاله : 1021-MJT2 |
نویسندگان |
زهرا نوری * دانشگاه فرهنگیان پردیس زینب کبری(س) اراک |
چکیده مقاله |
علوم انسانی به عنوان یک حوزه مهم و چشماندازی برای درک انسان و جوامع انسانی، در حال تحول و پیشرفت بیشتری است. یکی از عوامل کلیدی در این تحول، مفهوم "جهاد تبیین" است که نقش بسیار مهمی در ترویج علوم انسانی در جوامع امروزی دارد. علوم انســانی کنونی همانند دیگر علوم مدرن، محصول اندیشــهای اســت که در اواخر قرن شــانزدهم و اوایل قرن هفدهم میلادی در دوره »روشــنگری« شکل گرفت. این علوم تا پیش از انقلاب اسـلامی، با همین ویژگی و پیشینه بهتدریج به ایران وارد و به دانشجویان عرضه شد. اما انقلاب اسلامی، طلیعهدار اندیشهای مبتنی بر مبانی دینی و پایبند به ارزشهای اسلامی بود. روشن اســت که چنین دیدگاهی علوم انسانی مدنظر خود را میطلبد. با توجه به اینکه خطمشیگذاری برای هر مسئلهای، مستلزم شناخت ابعاد و مؤلفههای آن است، لذا اندیشههای مقام معظم رهبری بهعنوان اندیشــمندی اسلامی که از قبل از انقلاب تاکنون در این راستا، تلاش کردهاند، میتواند زمینه خوبی برای اســتخراج مدل مفهومی تحول در علوم انسانی باشد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی نظرات امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای درباره جهاد تبیین و آموزش روشهای تحول در علوم انسانی بپردازیم. |
کلیدواژه ها |
جهاد تبیین، علوم انسانی، امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای. |
وضعیت: پذیرفته شده |