نقش راهبردی تدریس صحیح "ساحت اعتقادی" و"ساحت اجتماعی" در ترویج جهاد تبیین
کد مقاله : 1024-MJT2
نویسندگان
علی سادئی *
عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
یکی از مهمترین اهداف نظام تعلیم و تربیت ، تربیت دینی واعتقادی و همچنین تربیت اجتماعی کودکان و نوجوانان و جوانان است . پس چرا و به چه دلیل اهداف مورد انتظار در راستای تحقق این دو ساحت مهم محقق نشده است ؟ در پاسخ به سوال فوق باید گفت که مهمترین دلیل عدم دستیابی به اهداف مورد انتظار در 2 هدف مهم فوق را می بایست در روش نادرست تدریس دروس دینی و اجتماعی جستجو کرد و تا مادامی که روش آموزش ما به ویژه در آموزش های دینی و اجتماعی " روش القایی و بافتنی ( و نه روش جستجو گری و یافتنی) باشد همچنان نباید تحقق اهداف مورد نظر را در تربیت دینی و اعتقادی و همچنین تربیت اجتماعی دانش آموزان انتظار داشته باشیم ؟!!! و خود دانش آموزان "لذت یافتن" مفاهیم را بچشند و برای یافته های خود، ارزش قایل باشند و از یافته های دینی و اعتقادی و همچنین یافته های اجتماعی و سیاسی خود دفاع کنند. بطور خلاصه باید گفت که راه تربیت دینی و تربیت اجتماعی " رفتنی" است و نه " بردنی" . یعنی باید نظام تعلیم و تربیت و مدیران و مربیان معلمان زمینه های آموزش دینی و اجتماعی را به گونه ای فراهم آورند تا دانش آموزان آموزه های دینی و اجتماعی را بیابند و لذت یافتن مفاهیم و آموزه های این دو ساحت مهم که می توانند بستر لازم را برای تحقق اهداف مورد نظر در جهاد تبیین باشند را در دانش آموزان فراهم آورند .
کلیدواژه ها
جهاد تبیین ، نقش راهبردی تدریس صحیح ، ، روش آموزش ساحت اعتقادی ، روش آموزش ساحت اجتماعی ، نقش تدریس صحیح در جهاد تبیین، جهاد تبیین معلمان .
وضعیت: پذیرفته شده