تبیین« ایمان به غیب » شهدا در آموزش
کد مقاله : 1031-MJT2
نویسندگان
فاطمه ورمزیادی *، الهام طالبی
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف «سند تحول بنیادین» آموزش و پرورش دستیابی به مراحلی از حیات طیبه است که پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق را مدنظر قرار دارد و بنابر این هدف کلی، آموزش و پرورش در مدارس شکل می‌گیرد. شهدای گرانقدر میهن از جمله انسان‌های کمال یافته با حیات طیّبه‌ای هستند که هر پنج عنصر را در وجود خود و زندگی خود به کار بردند؛ لذا توجه به نحوة زندگی این انسان‌های والا و الگوسازی آن‌ها برای دانش‌آموزان در امر آموزش ، دستیابی به هدف متعالی آموزش را سهل و آسان می‌نماید.
در این پژوهش سعی شده است تا به روش توصیفی عنصر ایمان در شهدای گرانقدر کشور بالاخص «ایمان به غیب» آن‌ها در آموزش تبیین شود. «ایمان به غیب» از جمله موارد ایمان در دین مبین اسلام است که در امر آموزش تا حدودی مغفول مانده است. امدادهای غیبی، توسل به معصومین(ع) که از مصادیق «ایمان به غیب» می‌باشند در زندگینامه و خاطرات شهدا بسیار ذکر شده است که نشان‌دهندة یقین و ایمان قلبی آن-ها می‌باشد. اگر این امور برای دانش‌آموزان تبیین شوند آن‌ها با دین آسمانی اسلام ارتباط عمیق‌تری برقرار می‌‌کنند. گنجاندن خاطرات مربوط به امداد غیبی در کتب درسی، ذکر امدادهای غیبی و عنایت معصومین(ع) به شهدا در مدارس در قالب برگزاری مسابقه، نمایشگاه کتاب، دعوت راوی‌های دفاع مقدس به مدارس،بیان خاطرات دانش‌آموزانی که با عنایت شهدا متحول شدند، برگزاری اردو‌های راهیان نور و ... از جمله راهکارها برای تبیین «ایمان به غیب» شهدا در امر آموزش می‌باشد.
کلیدواژه ها
جهاد تبیین، ایمان به غیب، شهدا، آموزش
وضعیت: پذیرفته شده