مسئولیت‌های دانشگاه فرهنگیان در تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1051-MJT2
نویسندگان
سیدمهدی حسینی *
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با تلاش و زحمات متخصصان حوزه تعلیم و تربیت، در جهت اهدافی ارزشمند و متعالی، تدوین شده است و اجرای دقیق و درست آن، حیات طیبه در زندگی فردی و اجتماعی را به ارمغان خواهد آورد. دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهادی علمی و آموزشی که وظیفه تربیت معلم را بر عهده دارد، مسئولیت زیادی در زمینه اهداف و خواسته‌های سند تحول دارد. در این پژوهش، مسئولیت‌های دانشگاه فرهنگیان در تحقق اهداف سند تحول تبیین و تحلیل می‌شود و هدف از این پژوهش، تهیه نقشه راه برای دانشگاه فرهنگیان است تا بتواند در این زمینه توفیقات بیشتری به دست آورد. در این پژوهش، گزاره های مختلف سند تحول مورد بررسی قرار گرفت و هر گزاره‌ای که به نحو مستقیم یا غیرمستقیم به دانشگاه فرهنگیان مربوط می‌شد استخراج شد. گزاره‌های استخراج شده در ۷ دسته مطرح شدند زمینه‌سازی تحقق حیات طیبه و شش مورد هم ساحت‌های ششگانه تربیتی. در این پژوهش به دست آمد که دانشگاه فرهنگیان وظایف و مسئولیت‌هایی در تحقق اهداف سند تحول دارد برخی مثل تربیت معلم شایسته، به صورت مستقیم و در مواردی هم به صورت غیرمستقیم با دانشگاه فرهنگیان مرتبط است.
کلیدواژه ها
آموزش‌ و پرورش - ساحت‌های ششگانه - سند تحول بنیادین - دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده