بررسی تجارب زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از جهاد تبیین و آموزش
کد مقاله : 1054-MJT2
نویسندگان
فاطمه فرهنگیان *، سمانه یاوری، ثمین قمی مقصد
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
جهادتبیین یکی از مفاهیم اصلی می باشد که در جهان ازدستورکارهای اساسی به منظور مقابله با انحراف در ارزش ها و مفاهیم اسلامی به حساب می آید. این مقدمه ای  به منظوراصلاح و ایجاد روشنگری در جامعه است.درحقیقت روشنگری ازاهداف پیامبران  بوده و جهاد تبیین  یکی از رسالت های معلمین و سیستم آموزشی نیز می باشد. در عرصه تعلیم و تربیت بایستی روشنگری مفاهیم و مسائل صورت گیرد تا افرادی آگاه، حقیقت طلب  و برخوردار ازنگرش تحلیلی  تربیت شوند .
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربیات زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از جهاد تبیین و آموزش است. روش تحقیق از نوع کیفی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است. دانشجومعلمان رشته آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان  در سال 1402،به عنوان نمونه مورد بررسی بوده و بر اساس روش نمونه گیری هدفمند،20 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. تعداد نمونه ها براساس اصل اشباع نظری تعیین گردیده است. روش جمع آوری اطلاعات ،مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و روش تحلیل اطلاعات ،تحلیل مضمون است. پس از پیاده سازی مصاحبه ها روایت ها کدگذاری ،مقوله بندی و مضمون سازی شدند.
تجربیات زیسته دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از جهاد تبیین و آموزش در سه مضمون اصلی شامل : نقش جهاد تبیین ،حوزه های جهاد تببین و جهاد تبیین و آموزش دسته بندی شدند. در مضمون اول ،دانشجویان به اهمیت  و کاربرد جهاد تبیین و در مضمون دوم حوزه های جهاد تبیین را در حیطه فردی و حیطه اجتماعی و در مضمون سوم ،نقش معلمان، نقش دانش آموزان و نقش کتب درسی را تحلیل کردند.
کلیدواژه ها
جهاد تبیین، دانشجو معلمان،دانشگاه فرهنگیان ،آموزش ،روشنگری.
وضعیت: پذیرفته شده