| بررسی تجارب زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از جهاد تبیین و آموزش | 
| کد مقاله : 1054-MJT2 | 
| نویسندگان | 
| فاطمه  فرهنگیان *، سمانه   یاوری، ثمین   قمی مقصد دانشجوی دانشگاه فرهنگیان | 
| چکیده مقاله | 
| جهادتبیین یکی از مفاهیم اصلی می باشد که در جهان  ازدستورکارهای اساسی به منظور مقابله با انحراف  در ارزش ها و مفاهیم اسلامی به حساب می آید. این مقدمه ای  به منظوراصلاح و ایجاد روشنگری در جامعه است.درحقیقت روشنگری ازاهداف پیامبران  بوده و جهاد تبیین  یکی از رسالت های معلمین و سیستم آموزشی نیز می باشد. در عرصه تعلیم و تربیت بایستی روشنگری مفاهیم و مسائل صورت گیرد تا افرادی آگاه، حقیقت طلب  و برخوردار ازنگرش تحلیلی  تربیت شوند . هدف پژوهش حاضر بررسی تجربیات زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از جهاد تبیین و آموزش است. روش تحقیق از نوع کیفی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است. دانشجومعلمان رشته آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در سال 1402،به عنوان نمونه مورد بررسی بوده و بر اساس روش نمونه گیری هدفمند،20 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. تعداد نمونه ها براساس اصل اشباع نظری تعیین گردیده است. روش جمع آوری اطلاعات ،مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و روش تحلیل اطلاعات ،تحلیل مضمون است. پس از پیاده سازی مصاحبه ها روایت ها کدگذاری ،مقوله بندی و مضمون سازی شدند. تجربیات زیسته دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از جهاد تبیین و آموزش در سه مضمون اصلی شامل : نقش جهاد تبیین ،حوزه های جهاد تببین و جهاد تبیین و آموزش دسته بندی شدند. در مضمون اول ،دانشجویان به اهمیت و کاربرد جهاد تبیین و در مضمون دوم حوزه های جهاد تبیین را در حیطه فردی و حیطه اجتماعی و در مضمون سوم ،نقش معلمان، نقش دانش آموزان و نقش کتب درسی را تحلیل کردند. | 
| کلیدواژه ها | 
| جهاد تبیین، دانشجو معلمان،دانشگاه فرهنگیان ،آموزش ،روشنگری. | 
| وضعیت: پذیرفته شده |