کرسی آزاد اندیشی معیار؛گامی راهبردی در جهاد تبیین
کد مقاله : 1061-MJT2
نویسندگان
اصغر اکبری پورکانی *
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه معارف اسلامی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
چکیده مقاله
جهاد تبیین از مهم ترین منویات و مؤکّدات مقام معظم رهبری در سالیان اخیر به ویژه پس از رخداد فتنه های گوناگون در جامعه اسلامی است. در این رهگذر می توان اقدامات تبیینی مختلفی برای جامه عمل پوشاندن به این فرمایش ولی فقیه نظام اسلامی انجام داد. دانشگاه ها یکی از عرصه های حائز اهمیت جهاد تبیین می باشد. یکی از راهکارهای مفید تحقق جهاد تبیین در عرصه دانشگاهی، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی است که خود از خواسته های امام ثانی انقلاب از دانشگاهیان به عنوان فرماندهان و سربازان جنگ نرم نظام از دیرباز بوده است. ترکیب کرسی های آزاد اندیشی با دو گروه موافق و مخالف و ارائه استدلال های منطقی از طرفین کرسی، فهم عمیقی از موضوع مورد بحث را به مخاطبان ارائه می دهد تا در محیطی آرام و با نشاط، کرسی چالشی را به تماشا بنشینند و تصویری شفاف از موضوع مورد بحث را دریابند و در نهایت، قضاوت خود را از گفت و شنودها بیان نمایند. پژوهش پیش رو درصدد است با روشی کتابخانه ای و توصیفی- تحلیلی، ویژگی های کرسی آزاد اندیشی دانشگاهی مطلوب در راستای جهاد تبیین را بررسی نماید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که کرسی آزاد اندیشی مطلوب به عنوان گامی راهبردی در جهاد تبیین در دانشگاه باید بر اساس سه شیوه گفتگوی منطقی و عاقلانه، سخن نیکو و زبان خوش و جدال نیکو و مناظره متقن سامان یابد.
کلیدواژه ها
جهاد تبیین، کرسی های آزاد اندیشی، مقام معظم رهبری، نظام اسلامی، انقلاب، دانشگاه، دانشجویان
وضعیت: پذیرفته شده