تربیت مهدوی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با تأکید بر بنیادهای قرآنی |
کد مقاله : 1062-MJT2 |
نویسندگان |
معصومه عامری *1، فریده رضایی2 1آموزش و پرورش 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
مسألة تربیت مهدوی، از مسائلی است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان مسلمان و ارباب تعلیم و تربیت بوده است. در سال های اخیر با همت برنامه ریزان تربیتی و مسئولان فرهنگی کشورمان، به ویژه با تولید «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، اقدامات کلان و ریل گذاری اساسی در حوزة تربیت مهدوی فراگیران صورت گرفته است. پژوهش حاضر، با هدف مشخص کردن مبانی قرآنی تربیت مهدوی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با روش کتابخانهای به صورت تحلیل محتوا صورت گرفته است. روشن است که محور مشترک ابعاد گوناگون تربیت الهیِ مبتنی بر آموزه های دینی و فقه شیعی، همانا کوشش برای تربیت انسان هایی موحد، پویا، امیدوار به آینده و منتظر مصلح جهانی است که ضمن دوری از اندیشه های پوچ گرایانه، در تکاپوی دستیابی به حیات طیبه و ساختن جامعة زمینه ساز و منتظر گام برمی دارند. در این پژوهش گزارههای ارزشی مربوط به تربیت مهدوی با مبناییت آیات قران کریم در راستای شکلگیری جامعه اسلامی تبیین شده است. |
کلیدواژه ها |
تربیت مهدوی، بنیادهای قرآنی، سند تحول بنیادین، مهدویت و انتظار. |
وضعیت: پذیرفته شده |