تربیت مهدوی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با تأکید بر بنیادهای قرآنی
کد مقاله : 1062-MJT2
نویسندگان
معصومه عامری *1، فریده رضایی2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
مسألة تربیت مهدوی، از مسائلی است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان مسلمان و ارباب تعلیم و تربیت بوده است. در سال های اخیر با همت برنامه ریزان تربیتی و مسئولان فرهنگی کشورمان، به ویژه با تولید «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، اقدامات کلان و ریل گذاری اساسی در حوزة تربیت مهدوی فراگیران صورت گرفته است. پژوهش حاضر، با هدف مشخص کردن مبانی قرآنی تربیت مهدوی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با روش کتاب‌خانه‌ای به صورت تحلیل محتوا صورت گرفته است. روشن است که محور مشترک ابعاد گوناگون تربیت الهیِ مبتنی بر آموزه های دینی و فقه شیعی، همانا کوشش برای تربیت انسان هایی موحد، پویا، امیدوار به آینده و منتظر مصلح جهانی است که ضمن دوری از اندیشه های پوچ گرایانه، در تکاپوی دستیابی به حیات طیبه و ساختن جامعة زمینه ساز و منتظر گام برمی دارند. در این پژوهش گزاره‌های ارزشی مربوط به تربیت مهدوی با مبناییت آیات قران کریم در راستای شکل‌گیری جامعه اسلامی تبیین شده است.
کلیدواژه ها
تربیت مهدوی، بنیادهای قرآنی، سند تحول بنیادین، مهدویت و انتظار.
وضعیت: پذیرفته شده