تبیـین اصول تدریس أثربخش در تربیت تمام ساحتی از منظر قرآن و روایات |
کد مقاله : 1079-MJT2 |
نویسندگان |
جواد هاتفی اردکانی1، سید حمید شمع ریزی *2، محسن قائمی3 1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد 2استاد وابسته - عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه آزاد اسلامی یزد 3گروه الهیات و معارف اسلامی ، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از ارائه این مقاله، روشنگری کردن نسبت به اصول ضروری و لازم و مفید برای أثربخشی به تدریس معلّم در ساحتهای ششگانه تربیتی مورد نظر که در سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش بیان شده است شامل(۱. اعتقادی، عبادی و اخلاقی، ۲. اجتماعی و سیاسی، ۳. زیستی و بدنی، ۴. زیباشناختی و هنری، ۵. اقتصادی و حرفهای، ۶. علمی و فنّاورانه) است و از مَنظر دینی نیز، پرداختن به آنها در راستای انجام فریضه الهی «جِهاد تبیین» ضروری و ارزشمند است، می باشد. لذا به همین منظور نیز لازم است ضمن بهره گرفتن از اطّلاعات علمی و تجارب مرتبط با فعّالیّتهای آموزشی و تربیتی، معارف و دستورات دقیق و فراوان اسلامی نیز که در ارتباط با فرآیند یاددهی- یادگیری مورد نظر قرآن و روایات معصومین علیهم السلام است، تحلیل، بحث و بررسی شود. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی این مباحث و با چارچوب و ملاکهای قرآنی - روایی در زمینه اصولِ «آگاهیهای علمی و فنون تعلیم»، «درک و نگرش علمی»، «روحیّه پژوهشگری و حقیقتجویی»، «مهارت علمی - فنّاوری» و «کلاسداری و مدیریّت روند آموزش» و بر اساس دو راهبرد شناختی و رفتاری، پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
قرآن، روایات، تبیین، اصول، تدریس أثربخش، تربیت تمام ساحتی، راهبرد شناختی _ رفتاری. |
وضعیت: پذیرفته شده |