نقش راهبردی تدریس صحیح در ترویج جهاد تبیین در دانشگاه ها
کد مقاله : 1081-MJT2
نویسندگان
معصومه سمائی دستجردی *1، ,وحید عابدین پور جوشقانی2
1گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران
2گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
جهاد تبیین به ‌عنوان شیوه و اقدامی مؤثر در رفع موانع وحدت فکری و ایجاد پیوند‌ و هم‌افزایی بیشتر میان آرا و اندیشه‌های مختلف،مستلزم واکاوی مسیرها و ابزارهای ترویج بهتر آن در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی است.دانشگاه به عنوان یکی از بسترهای مهم فکری و فرهنگی جامعه و همچنین مرکزیت تولید علم و تبادل افکار و اندیشه‌ها،نقش مهمی در به فعلیت رساندن اهداف جهاد تبیین دارد.حضور و تعامل علمی و فکری استادان و دانشجویان در فرایند تدریس از جمله ظرفیت‌های دانشگاه در تحقق اهداف مذکور است.مسأله‌ای که ضرورت بررسی ابعاد و شاخصه‌های روش تدریس صحیح در ترویج جهاد تبیین را ایجاب می‌نماید.به همین سبب واکاوی مؤلفه‌های اثرگذاری تدریس در عرصه جهاد تبیین و آثار و نتایج برآمده از آن،مسأله اصلی تحقیق حاضرست که با روش توصیفی و تحلیلی به آن پرداخته شده است.یافته‌های تحقیق حاضر نشان می‌دهد انتخاب و ارائه محتوای مناسب آموزشی در فرایند تدریس و تبیین به منظور رفع ابهامات و شبهات موجود در ذهن مخاطبان و تقویت مهارت‌های مختلف مدرسین(تبیین‌گران) نظیر مهارت‌های فردی و اخلاقی(تقوا و اخلاص،شجاعت و صلابت،صبر و استقامت)،معرفتی (آشنایی با اولویت‌ها،سواد رسانه‌ای،دشمن‌شناسی و جریان‌شناسی) و ارتباطی آنان(مهارت‌های کلامی،امیدواری و امیدآفرینی،مخاطب‌شناسی) از مهم‌ترین مؤلفه‌های اثرگذاری تدریس در این عرصه محسوب می-شوند.ثمره کاربست این راهکارها نیز تربیت نیروهای متعهد و انقلابی در دانشگاه‌ها،آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی،تقویت روحیه خود باوری و ترویج مطالبه‌گری سازنده و منطقی در بین دانشجویان خواهد بود.
کلیدواژه ها
جهاد تبیین، دانشگاه، تدریس، راهبردها
وضعیت: پذیرفته شده