بررسی آثار و الزامات جهاد تبیین در تربیت انقلابی از منظر مقام معظم رهبری |
کد مقاله : 1083-MJT2 |
نویسندگان |
احمد امدادی1، علی خالقی *2، محمودرضا توکلی محمدی3 1استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3استادیار گروه آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر، ارائه و شناخت آثار و الزامات جهاد تبیین در تربیت انقلابی از منظر مقام معظم رهبری است. از ضروری ترین مسائل در تحقق، نهادینه کردن، استدامه، دفاع و نظام مندی یک اعتقاد، تببین آن موضوع است. همانگونه که بسترهای بسیاری ما را در آماده سازی و نشو و نمای تربیت انقلابی مشوّق هستند، همینطور، موانعی آگاهانه یا ناآگاهانه با رویکردهای مختلف بر سر جهاد فرهنگی تربیت انقلابی پیش می آید. مفهوم جهاد، رسایی کامل در سختی تببین و نیاز به کوشش و تلاش مضاعف و مبارزه خالصانه در مقابل موانع احتمالی تبیین دارد کما اینکه از مهمترین لوازم در مبارزه فکری- فرهنگی تربیت انقلابی، مساله تبیین و جهاد تبیین است. مقام معظم رهبری در مقاطع مختلفی از سالیان رهبری خود، به این مهم اشاره فرمودند. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای است. یافته های پژوهش نشان از آن دارد که جهاد تبیین از منظر مقام معظم رهبری علاوه بر موضوع شناسی و اهمیت، از آثاری همچون ایجاد گفتمان با هدف مطالبه عمومی، حفظ حضور مردم در صحنه عملیاتی شدن معارف و حفظ زنجیره ی تواصی به حق برخوردار است کما اینکه نیازمند الزاماتی است که بدون رعایت این اصول منسجم، هم جهاد تبیین به درستی انجام نمی شود و هم تحول فکری و فرهنگی در تربیت انقلابی محقق نخواهد شد الزاماتی نظیر: هم راستایی با نقشه کلان انقلاب و اسلام، تکیه بر سنت های قطعی الهی، توامان بودن علم با عمل در تربیت انقلابی، هنرمندانه بودن و بهنگام بودن تبیین. |
کلیدواژه ها |
جهاد تبیین، الزامات، تربیت انقلابی، آیت الله خامنه ای. |
وضعیت: پذیرفته شده |