بازتاب نقش جهاد تبیین در آموزش‌وپرورش با استفاده از محیط‌های یادگیری
کد مقاله : 1118-MJT2
نویسندگان
فیروزه علویان *1، فاطمه قاسمی2، فاطمه حیدری2
1دانشگاه فرهنگیان
2دانشجو دانشگاه فرهنگیان اصفهان
چکیده مقاله
ادغام محتوای ایدئولوژیک در برنامه‌های درسی آموزشی، به‌ویژه از طریق چارچوب جهاد تبیین، چالشی محوری و درعین‌حال فرصت مهم در نظام آموزشی ایران است. مطالعه مروری حاضر به کمک پژوهش‌های برگرفته از وب‌سایت‌های گوگل اسکولار و ساینس دایرکت انجام شد. محدوده زمانی مقالات استفاده‌شده مربوط به سال‌های 1384 تا 1402 است؛ و رویکرد چندوجهی جهاد تبیین در محیط‌های آموزشی؛ با تمرکز بر تأثیر آن بر توسعه برنامه درسی، آموزش معلمان، محیط‌های یادگیری دیجیتال و رشد کلی ایدئولوژیک و علمی دانش‌آموزان را موردبررسی قرار می‌دهد. این مقاله بر ضرورت توسعه حرفه‌ای مداوم معلمان، استفاده راهبردی از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود یادگیری و اهمیت مشارکت جامعه در تقویت آموزش ایدئولوژیک تأکید می‌کند. همچنین، چالش‌های پیش روی مؤسسات آموزشی در این زمینه را موردتوجه قرار می‌دهد؛ ازجمله مقاومت در برابر تغییر، محدودیت منابع و ایجاد تعادل بین آموزش ایدئولوژیک و تنوع علمی. توصیه‌هایی برای ابتکارات آینده ارائه می‌شود تا از پایداری و گسترش تلاش‌های جهاد تبیین اطمینان حاصل گردد. این موارد شامل توسعه برنامه‌های آموزشی معلمان، نوآوری در برنامه‌های درسی برای گنجاندن برنامه‌های تعاملی بیشتر و کاربردی در دنیای واقعی و استفاده از فناوری برای گسترش دسترسی و اثربخشی ابتکارات آموزشی است. هدف نهایی تحقیق حاضر، پرورش محیط آموزشی است که نه‌تنها دانش آکادمیک را القا کند، بلکه پایه ایدئولوژیک قوی را نیز القا کند و دانش‌آموزان را برای حرکت در جامعه جهانی و مشارکت در آن با حس قوی از هویت فرهنگی و مذهبی آماده کند.
کلیدواژه ها
جهاد تبیین، برنامه درسی، آموزش، نظام آموزشی ایران
وضعیت: پذیرفته شده