بررسی ضرورت جهاد تبیین در فضای رسانه
کد مقاله : 1131-MJT2
نویسندگان
محمد حسین شریفی *
آموزش و پرورش/دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اراک
چکیده مقاله
در دنیای امروز همه جوامع و دولت‌ها متوجه اهمیت فضای رسانه‌ای به خصوص فضای مجازی هستند، از طرفی عمده مخاطب موجود و به اصطلاح گروه هدف، در جهاد تبیین نوجوانان و جوانان هستند که بیش‌تر وقت خود را در فضای مجازی صرف می‌کنند. همچنین این حقیقت ثابت شده که قدرت تاثیرگذاری پیام‌ها در فضای مجازی به مراتب بیش‌تر از پیام‌ها در فضای حقیقی است. پس با دانستن این حقایق متوجه یکی از بستر‌ های مهم در عرصه جهاد تبیین می‌شویم که ضرورت وجود آن را بیش‌تر می‌کند. اما مسئله‌ اصلی این است که بسیاری از نوجوانان و جوانانی که وقت خود را در فضای مجازی صرف می‌کنند، توجه چندانی به مطالب ارائه شده در زمینه جهاد تبیین ندارند! که پژوهش حاضر با بررسی تعدادی از منابع کتابخانه‌ای متوجه دو نکته مهم شده است. بسیاری از نوجوانان به محتوای تبیینی اهمیت نمی‌دهند؛ چون برایشان جذاب و باکیفیت نیست پس با ارائه جذاب و با کیفیت می‌توان مخاطب جذب کرد. نکته دوم بسیاری از این محتواهایی که درباره جهاد تبیین منتشر می‌شوند، در قسمت درستی از فضای رسانه‌ای منتشر شوند، قطعا تاثیرگذاری خود را خواهند داشت. این پژوهش به روش کتابخانه‌ای نگاشته شده است و با بررسی چندین منبع هم محور با موضوع به نتایج مذکور رسیده است.
کلیدواژه ها
جهاد تبیین، رسانه، مخاطب، فضای مجازی
وضعیت: پذیرفته شده