جهاد تبیین، تربیت تمام ساحتی با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1156-MJT2
نویسندگان
سعید شیخی *1، مطلب غفاری2، محمد آرمند2
1آموزش و پرورش
2میدان خراسان خیابان خاوران،ایستگاه امیر سلیمانی،آموزش و پرورش منطقه ۱۵،ساختمان شماره ۲،طبقه دوم کارشناسی ابتدایی
چکیده مقاله
هدف پژوهش: بی شک، تدارِک سازوکارهای تحولی در سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش نیازمند مدیریت کارآمد و اثربخش است تا بتواند با استفاده حداکثری از امکانات و منابع موجود و برقراری تعامل فعال و اثربخش با ارکان سهیم و مؤثر در فرایند تحول، زمینه تحقق اهداف تحول را فراهم آورد. بنابراین هدف پژوهش حاضر جهاد تبیین، تربیت تمام ساحتی با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌باشد. روش پژوهش: این مقاله روایتی و از نوع مروری است. با استفاده از موتورهای جست‌و‌جوگر کلید واژه‌های جهاد، جهاد تبیین، آموزش و پرورش، سند تحول و تربیت تمام ساحتی در پایگاه‌ داده‌های علمی در بازه زمانی (1402-1384) جستجو شدند. در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته شده است. یافته‌ها: 1-موانع و مشکلات اجرایی سند تحول با جهاد تبیین کدامند؟؛ 2-برنامه‌های جهاد تبیین در مدارس کدامند؟ و 3-نقش معلمان در تبیین جهاد و سند تحول چگونه است؟ نتیجه-گیری: «جهاد تبیین» به‌عنوان یک فریضه‌ی قطعی، ضمن آنکه بر همگان لازم و ضروری است می‌تواند تحریف‌های پدید آمده توسط رسانه‌های دشمن را بزداید و گفتمانی درست، منطقی و مستدل با حفظ پشتوانه اجتماعی در مسیر از بین بردن مشکلات، رقم بزند؛ تربیت و نهاد امور تربیتی اساس نظام تعلیم و تربیت، مورد تاکید بزرگان دین و انقلاب بوده است به طوری که در اسناد فرادستی آموزش و پرورش به ویژه درسند تحول بنیادین بسیار مورد تاکید قرار گرفته و در تمامی ساحت‌های شش گانه سند، تربیت جزء لاینفک و تفکیک ناپذیر آن است.
کلیدواژه ها
جهاد تبیین، تربیت تمام ساحتی، سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده