بررسی نقش معلمان در جهاد تبیین متناسب با ویژگی های دانش آموزان عصر حاضر |
کد مقاله : 1159-MJT2 |
نویسندگان |
ابوالفضل قربانی * دانشگاه فرهنگیان ، آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
جامعه جهانی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی با روش ها ی متفاوتی مانند جنگ، تحریم و... بدنبال ضربه به انقلاب بودند.یکی دیگر از مهمترین شیوههای دشمنی با انقلاب اسلامی ایران ،استحاله کردن دستاوردها،پیام ها و عقاید انقلاب است. در چنین شرایطی رهبر حکیم انقلاب اسلامی مبحث مهم جهاد تبیین را مطرح نمودند رهبری معظم روایت صادقانه و تبیین منطقی و هوشمندانه آرمانها و دستاوردهای انقلاب را از تعاریف جهاد تبیین مطرح می نمایند و این مبحث را علاج فتنه های استکبار می داند. با بیان این دیباچه هدف از این تحقیق بررسی نقش معلمان در امر خطیر جهاد تبیین با توجه به ویژگیهای خاص دانش آموزان عصر حاضر میباشد. بنابر ضرورت این مسئله در این پژوهش با استفاده از روش اسنادی و تحلیل مضمون، ضمن بررسی مفهوم جهاد تبیین به ابعاد مختلف معلمان در این مسئله و استخراج شاخصههای متناسب در پرورش نسل جدید از سخنان مقام معظم رهبری و دیگر منابع به عنوان راهنما استفاده شده است. طبق نتایج به دست آمده از منابع مختلف و مقالات متفاوت معلمان به عنوان بازوهای اجرایی آموزش و پرورش باید در جامعه اسلامی به تاریخ سازی تحولگرایی و تمدن سازی توجه ویژهای کند و جهاد تبیین یعنی انتقال صحیح تاریخ و زمینه سازی درست در افکار دانش آموزان برای ورود قوی و موفق در جامعه.خودباوری ،امید آفرینی ، هویت ملی و دینی و توجه به پیشرفت ها و دستاوردها و.....از دیگر مباحثی است که معلمان گرام باید به عنوان جهاد تبیین در زمینه کاری و حرفه ای خود به آنها توجه کنند. |
کلیدواژه ها |
جهاد تبیین، مقام معظم رهبری، دانش آموز، معلم |
وضعیت: پذیرفته شده |