نقد و بررسی عدالت آموزشی در وزرات آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1187-MJT2 |
نویسندگان |
رحمت الله محمودی * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چکیده: مقاله نقد و بررسی عدالت آموزشی در «وزارت آموزش و پرورش» از نظر روش، کیفی- کمی است و در زمره تحقیقات آمیخته (تلفیقی) قرار میگیرد. زیرا، در آن هم روشهای کیفی (تحلیل تحقیقات نمونه، مصاحبه و تحلیل محتوا) و هم روشهای کمی (تحلیلهای آماری) بهکار خواهد رفت. همچنین از نظر هدف، کاربردی است. زیرا در تلاش برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی و عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد. به عبارت دیگر، از نتیجهگیری پایانی آن میتوان برای حل مسائل و در تصمیمگیریها، سیاستگذاریها و برنامهریزیهای مربوط به آموزش و پرورش استفاده کرد. برجستهسازی تاثیر مشکلات کلان فرهنگی و اقتصادی، از دلایل و بهانههای عمده در کمکاری و مماشات با ضعفها و کاستیهاست، البته این عوامل و اثرگذاریشان محل تردید نیست ولی موجِّه فرار از مسئولیت نمیباشد خصوصا که این وزارتخانه در راس هرم فرهنگ قرار دارد. طوریکه موتورمحرکه فرایند اصلاح فرهنگ است و باید خودش فرهنگساز باشد نه همنوا با برخی خردهفرهنگهای اشتباه جامعه. درواقع هر دستگاهی هم بخواهد منفعل و منتظر اصلاح از سوی دیگران باشد این دستگاه را نشاید، زیرا رسالت این دستگاه دقیقا ناهمنوایی و ناسازگاری با ناهنجاریها و و ضد ارزشها -ولو در صورت نهادینه شدن نسبی آنها در جامعه- و بلکه اصلاح آنها است و چنین رسالتی را هر دستگاهی ندارد. |
کلیدواژه ها |
عدالت، عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی، آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت |
وضعیت: پذیرفته شده |