تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی براساس توجه به مولفه میهن دوستی در راستای ایجادامید در دانش آموزان
کد مقاله : 1200-MJT2
نویسندگان
سمیه کاظمی *1، زهرا رضایی2، مجتبی حیدری3
1عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم تربیتی
2دانشگاه فرهنگیان مرکزی
3فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی براساس توجه به میهن دوستی در راستای ایجاد امید در دانش آموزان است.به همین منظور از روش کیفی –توصیفی استفاده شده است.جامعه پژوهشی حاضر کتاب های مطالعات اجتماعی چهارم تا ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 است.در این پژوهش از نمونه گیری صرف نظر شده و تمامی متن ها و تصاویرکتاب مطالعات اجتماعی بررسی شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل چک لیست محقق ساخته برای تحلیل محتوا براساس مولفه های انتخابی است . این بررسی شامل 5مولفه اصلی ایثار و شهادت،فرهنگ و هویت،حمایت از تولیدات داخلی،خود کفایی و بی نیازی از بیگانگان،ظرفیتهای طبیعی و 14 مولفه فرعی می باشدیافته ها با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و سخنان رهبری در باب امید بررسی و تحلیل شدند.
نتایج بررسی نشان می دهد که از میان5مولفه ی مورد بررسی ،فرهنگ و هویت و ایثار و شهادت بیشترین میزان توجه را شامل شده اند و کمترین میزان توجه در میان مولفه ها به مولفه ی حمایت از تولیدات داخلی و ظرفیتهای طبیعی مربوط می شود. در سه پایه تحصیلی مطالعه شده در متن و تصاوی های خود آنگونه که بایست به مولفه ی تعیین شده نپرداخته اند
کلیدواژه ها
میهن دوستی،مطالعات اجتماعی،دوره ابتدایی،امید
وضعیت: پذیرفته شده