شیوهها و بایسته های اخلاقی امر به معروف و نهی از منکر در مواجهه با خردسالان و نوجوانان |
کد مقاله : 1203-MJT2 |
نویسندگان |
حسین جوادی نیا * گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، صندوق پستی: 889-14665 |
چکیده مقاله |
امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فریضههای دینی و عامل پاسبانیِ پیوسته از حریم جامعه در برابر آفتها و تهدیدهای گوناگون است. یکی از عرصه های مهم این فریضه چگونگی اجرای آن در مواجهه با خردسالان به ویژه نوجوانان است تا فضای رقیقی از این فریضه را با محوریت تربیت دینی تجربه کرده و ضمن آمادگی برای ورود به سن تکلیف و انجام واجبات دینی، عادت های پسندیده را یاد گرفته و از کژی های رفتاری و خُلقی در امان مانند. یکی از منابع غنی برای شناخت این موضوع، سیره علمی و عملی پیشوایان است. این پژوهش تلاش دارد با کنکاش در این سیره و تکیه بر آموزههای معتبر دینی، روایات مرتبط با روشها و بایستههای اخلاقی و اجرایی این فریضه در مواجهه با خردسالان و نوجوانان را گردآوری نماید. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفیکتابخانهای است. توجه به نظام تربیتی فرزندان، زمینه سازی و تلاش برای تربیت آنان، ایجاد آمادگی برای ورود به سن تکلیف و انجام وظایف دینی، ارائه الگوهای مناسب، معاشرت سازنده، ابراز محبت و سیراب کردن آنان از چشمه جوشان مهرورزی، بزرگداشت و احترام به آنان، خوشقولی در انجام وعده ها، پرهیز از سرزنش آنان نزد دیگران، غفلت آگاهانه نسبت به خطاهای کوچک و ناخواسته آنان، همبازی شدن با آنان، اندرزِ بهاندازه و راهنمایی بهجا و گاه مانع شدن از خطا یا جایگزین سازی برای آن، از مهمترین بایسته های اخلاقی امر به معروف و نهی از منکر در مواجهه با خردسالان و نوجوانان است. |
کلیدواژه ها |
امر به معروف، نهی از منکر، نوجوان، خردسال، کودک |
وضعیت: پذیرفته شده |