| جهاد تبیین با تاکید بر مفهوم حیات طیبه در دانشگاه فرهنگیان: راهکاری جهت عملیسازی اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت | 
| کد مقاله : 1218-MJT2 | 
| نویسندگان | 
| مریم   باروتی *1، فاطمه  نظری رودبالی2 1دانشگاه فرهنگیان شیراز 2مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان | 
| چکیده مقاله | 
| در عصر حاضر جهاد تبیین بهعنوان یک ضرورت انکارناپذیر برای مقابله با هجمههای فرهنگی و تهاجم نرم دشمنان انقلاب اسلامی مطرح است و حیات طیبه بهعنوان غایت تربیت در سند تحول از جمله راهبردهایی است که به کمک نوجوانان و جوانان ما در شیوه و سبک زندگی میآید تا در مقابل چنین تهاجماتی خردورزی کرده و مسیر درست را از نادرست تشخیص دهند؛ ازاینرو به منظور درک و فهم عمیق از این مفهوم و ابعاد و ارکان آن میبایست در رابطه با این مفهوم روشنگری کرد و مراتب قابل تحقق از آن را معرفی نمود. در این میان نقش معلمان بهعنوان مجریان اصلی تربیت و قلب تپندۀ سیستم آموزشی نقشی بیبدیل است و بهعنوان سرمایهای حیاتی میبایست آنها را مجهز به لوازم و عناصر غایت و آرمان تربیت کرد و تربیت چنین معلمانی مستلزم توجه به رویکردها و روشهای موجود در دانشگاه فرهنگیان است. ازاینرو این پژوهش با بهرهگیری از تجارب زیستۀ پژوهشگران و بهرهگیری از روش (دانش پداگوژی محتوا) pck رویکرد دانشگاه اخلاقبنیان را پیشنهاد میدهد که در این دانشگاه جهت توسعۀ عملی و حرفهای معلمان در دروس نظری و تئوری همچون دروس تربیت اسلامی و علوم تربیتی اساتید اخلاقمدار میتوانند نقشآفرینی عملی و کارساز داشته باشند و استاد الگوی عملی نقش معلمی در پرورش هویت مطلوب معلمان خواهد بود. بنابراین این پژوهش در پاسخ به پرسشهای پژوهش ابتدا دو مفهوم اساسی این پژوهش یعنی حیات طیبه و جهاد تبیین را از دیدگاه مقام معظم رهبری تبیین میکند | 
| کلیدواژه ها | 
| تبیین، حیات طیبه، دانشگاه فرهنگیان، عملیسازی اسناد بالادستی | 
| وضعیت: پذیرفته شده |