نقش و جایگاه تربیتی مربی پرورشی در سند تحول بنیادین |
کد مقاله : 1219-MJT2 |
نویسندگان |
علی اکبر محمودی * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
امروزه سند تحول بنیادین به عنوان عالی ترین سند در نظام تعلیم و تربیت ما مطرح میشود که سند اصلی و زیربنایی آموزش و پرورش کشور است. سند فوق به عنوان بنیان نظری تحول بنیادین به تصویب نهادهای عالی تصمیمگیری کشور رسیده است و در حال حاضر باید مبنای تمام سیاستگذاریها، برنامهریزیها و تولید اسناد تحولی در نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.با اینکه آموزش و پرورش در سال های گذشته تلاش های بسیاری به عمل آورده،اما اجرای این سند هنوز با چالش هایی روبه روست.در تحقق اهداف سند تحول بنیادین ،معلم(مربی) موثرترین نقش را ایفا میکند.از طرفی مربیان پرورشی ،به عنوان پیشوایان تربیت و پرورش نسل های آینده،نقش حیاتی در تشکیل و توسعه شخصیت های انسانی و اخلاقی دانش آموزان ایفا می کنند.هدف این مقاله مشخص کردن نقش و جایگاه تربیتی مربی پرورشی از منظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.روش پژوهشی مورد استفاده،روش کتابخانه ای مروری است.نتایج بدست آمده نقش مربی پرورشی را چندگانه و پررنگ،سازنده وفعالیت مفید و اثربخش وی را تضمین کننده فردای موفق جامعه میدانند. |
کلیدواژه ها |
سند تحول بنیادین،معلم،مربی پرورشی،تربیت |
وضعیت: پذیرفته شده |